سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

این وبلاگ آماده پاسخ گویی به تمام سئوالات و شبهات اعتقادی ، قرآنی ، فقهی ، فلسفی و حدیثی می باشد

 

نظر اسلام راجع به ازدواج موقّت چیست؟ - پاسخ به پرسش ها و شبهات فقهی

 

تماس سایت های مشابه قرآنی فلسفی فقهی زنان حدیثی تربیتی اعتقادی

محمد رضا بهروز :: 86/4/26:: 8:34 صبح

از آیة «فما استمتعتم به منهن فآتوهنّ أجورهن فریضه؛(1) زنانى را که متعه مى کنید واجب است مهر آنان را بپردازید». جواز ازدواج موقت استفاده مى شود. روایات فراوانى دربارة جواز ازدواج موقت آمده است. در روایت مفضل، امام صادق(ع) فرمود: « از آیة « فما استمتعتم به منهنّ...» استفاده مى شود که متعه حلال است».

سپس فرمود: «مسلمانان در زمان پیامبر(ص) در حج وغیر حج متعه مى کردند و در زمان ابوبکر و چهار سال اوّل ایام خلافت عمر، متعه رواج داشت، سپس آن را حرام کرد».(2)

فلسفة ازدواج موقت همچون ازدواج دائم این است که مردان و زنان از نظر غریزه جنسى کمبودى احساس نکنند و راه ازدواج صحیح باز باشد تا دچار زنا و فساد نشوند. چه بسا زنانى که شوهرانشان از دنیا رفته و بى سرپرست مانده اند و غریزة شهوت به آنان فشار مى آورد. از طرفى مردانى هستند که زمینة ازدواج دائم برایشان فراهم نیست. در اسلام راه صحیح ازدواج خوب و آسان فراهم شده تا کسى به گناه آلوده نشود.

در ازدواج موقت شرایطِ سخت ازدواج دائم وجود ندارد.

این حقیقت قابل انکار نیست که غرائز طبیعى را نمى توان از بین برد. فرضاً هم بتوانیم از بین ببریم چنین اقدامى عاقلانه نیست، زیرا این کار یک نوع مبارزه با قانون آفرینش است. بنابراین راه صحیح آن است که آن ها را از طریق معقولى بر آورده سازیم  و از آن ها در مسیر سازندگى بهره بردارى کنیم.

پاره اى از روانکاوان غریزه‌ جنسى را غریزة اصیل انسان مى دانند و تمام غرائز دیگر را به آن باز مى گردانند. بنابراین در بسیارى از شرایط و محیط ها، افراد فراوانى در سنین خاصى قادر به ازدواج دائم نیستند. یا افراد در مسافرت هاى طولانى یا مأموریت ها با مشکل عدم ارضاى غریزة جنسى روبه رو مى شوند.

این موضوع مخصوصاً در عصر ما که سنّ ازدواج بر اثر طولانى شدن دوره تحصیل و مسائل پیچیده اجتماعى بالا رفته و کمتر جوانى مى تواند در سنین پایین یعنى در داغ ترین دوران غریزة جنسى اقدام به ازدواج کند  ، شکل حاد ترى به خود گرفته است. با این وضع یا باید راه زنا و فحشا باز باشد ، یا ازدواج موقت و دائم انجام گیرد ، یا مانند راهبان و راهبه ها غریزة شهوى را سرکوب کرد. از بین این سه راه قطعاً ازدواج موقت بهتر و سالم تر است. (3)

با این حال در برخی روایات براى کسانی که زن دائم دارند,  از ازدواج موقت مذمت کرده و سفارش نموده از این کار با جوّى که هست , خوددارى کنید.(4)

  دربارة‌ فلسفه ازدواج موقت مى توانید از مطالعه کتاب نظام حقوق زن در اسلام نوشته استاد شهید مطهرى بهره مند شوید.

پاورقی:

1-  نساء (4) آیة 24.       

 2-  بحارالانوار، ج 103، ص 303.

3- تفسیر نمونه، ج3، ص 341، با تلخیص.

4- وسائل الشیعه , ج 14 ص449

 



:: آرشیو ::

:: کل بازدید ها ::

224834

 

::بازدید امروز ::

1

دی 1384
بهمن 1384
خرداد1385
تیر 1385
مرداد 1385

::جستجوی وبلاگ::

 

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

::اشتراک::

 

 

::وضعیت من در یاهو::